Wirtualne biuro – jak to działa?
„Wirtualne biuro” oznaczało kiedyś firmę, która oferowała recepcjonistę, usługi biurowe oraz salę konferencyjną dla konsultantów lub jednoosobowych działalności gospodarczych, którzy nie mieli własnych lokalizacji. Płacili miesięczną opłatę za korzystanie z telefonu i adresu pocztowego na własne potrzeby oraz spotykali się z klientami w sali konferencyjnej, aby prezentować się profesjonalnie.
Definicja wirtualnego biura
Wirtualne biuro (lub wirtualna firma) odnosi się do firmy, która może nie mieć stałej lokalizacji, ale funkcjonuje jako jednostka dostarczająca towary i usługi klientom. Opiera się na Internecie do wymiany dokumentów, wideokonferencji podczas spotkań i telefonów komórkowych, aby pracownicy mogli pozostać w kontakcie. Pracownicy biura mogą pracować w domu lub w różnych miastach i krajach. Wirtualne biuro wykorzystuje różnorodne wewnętrzne i zewnętrzne kanały komunikacji do pracy z pracownikami, klientami i dostawcami. Mogą to być oprogramowanie zespołowe i aplikacje, takie jak Dokumenty Google. Technologia wideokonferencji, taka jak Zoom, intranet dla pracowników oraz cyfrowe witryny sklepowe i systemy rozliczeniowe.
Korporacyjne zalety biur wirtualnych
Wirtualne biura nie ponoszą kosztów wynajmu ani zakupu budynku, utrzymania go wraz z usługami sprzątania, ogrodnictwa, umeblowania i sprzątania dla pracowników i klientów. Może również zapewnić firmom dostęp do lepszej technologii, jeśli nie muszą za nią płacić i ją utrzymywać. Koszty zatrudnienia, takie jak ubezpieczenie i podatki, są również zmniejszone, ponieważ wirtualna korporacja może zatrudniać niezależnych wykonawców, a nie pracowników. Firmy mogą również przyciągać talenty z większej puli kandydatów, jeśli pozwolą pracownikom pracować w pełnym lub niepełnym wymiarze godzin z innych miast, stanów lub krajów.
Bez konieczności zakupu fizycznych obiektów i materiałów, wirtualna firma może rozwijać się szybciej niż tradycyjna. Jeśli pojawi się okazja biznesowa w określonej lokalizacji, wirtualna firma może po prostu zatrudnić kogoś do obsługi transakcji. Może wtedy osobiście odwiedzać klientów i skuteczniej prowadzić interesy za pomocą uścisku dłoni, a nie dokumentu. Pracownicy mogą pozostać w domu, a mimo to zarządzać informacjami biznesowymi z taką samą mocą obliczeniową, jaką mieliby w biurze. Stają się bardziej produktywni, unikając kłopotów związanych z dojazdami do pracy, jednocześnie skuteczniej godząc obowiązki związane z pracą i domem.